De tien gewoonten van een gezonde levensstijl
April 8, 2020
De 8 gouden regels om een gezonde levensstijl te leiden
April 8, 2020

7 sleutels om een gezonde levensstijl te leiden

Young woman with arms in the air giving thumbs up.

Het handhaven van een gezonde levensstijl is de set van een reeks gewoonten die evenwicht omvatten in voeding, fysieke activiteit, goede rust, enz. Allemaal met het doel de gezondheid te bevorderen en mogelijke ziekten te voorkomen.

De juiste en voortdurende beoefening van een gezonde levensstijl komt de gezondheid ten goede, bevordert het welzijn en verhoogt de levensverwachting. Het is een mode die niet meer weg te denken is. Voor degenen die op deze gezonde golf willen rijden, zijn hier enkele opties:

Zorg voor een uitgebalanceerd dieet

Voedsel is een fundamentele pijler van gezondheid. Wat gezonde voeding betreft, er zijn veel theorieën die voortdurend circuleren in tijdschriften en publicaties op internet. Naast diëten die maanden voor de zomer modieus werden, zijn experts het erover eens dat een uitgebalanceerde maaltijd als volgt moet worden verdeeld: de helft moet groenten bevatten, ¼ eiwitrijk voedsel en ¼ granen, peulvruchten en zetmeel.

Het uitvoeren van rage of tijdelijke diëten, als ze niet worden gecontroleerd door een professional, kan gevaarlijk zijn omdat ze meestal een bepaalde voedselgroep uitsluiten. Elk lichaam is anders en voor elk afzonderlijk geval moet in de voedingsbehoeften worden voorzien.

Voedingsdeskundige Marilee Torras beveelt “een gevarieerd dieet aan dat alle groepen macro- en micronutriënten, koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen omvat”. Om het dieet te voltooien, moet u drie porties fruit en twee groenten per dag consumeren (bij voorkeur rauw) en minimaal twee liter water. De laatste zijn regulerende voedingsmiddelen die de gezondheid helpen versterken, ziekten voorkomen en voedingsstoffen opnemen.

Oefen fysieke activiteiten

Lichaamsbeweging heeft zeer positieve effecten op het leven van mensen en helpt ook bij het voorkomen van ziekten. Het zoeken naar het type fysieke activiteit hangt af van elke persoon, altijd rekening houdend met de gezondheid.

Als u geen sportactiviteiten doet of geen sportschool gebruikt, zijn er andere kleine stappen die kunnen helpen. U kunt naar het bureau van een collega lopen in plaats van e-mails te sturen, de ladder boven de lift kiezen, de hond uitlaten of fietsen met de kinderen.

In beweging blijven is het sleutelwoord.

Train met virtual reality

Voor degenen die weinig tijd hebben, zijn er technologische apparaten die kunnen helpen om in beweging te blijven.

Met een VR-bril (Virtual Reality) kan de gebruiker zich onderdompelen in een nieuwe realiteit. Ze zijn verbonden via een programma dat wordt gedownload van de telefoon en van waaruit ze een trainingsroutine kunnen uitvoeren die naar een andere dimensie wordt getransporteerd. Je hebt alleen de bril en het computerapparaat nodig dat de virtuele omgeving genereert, zoals een computer, console of mobiele telefoon.

Virtual reality kan een minder saaie optie zijn om te sporten en is bedoeld voor mensen die op zoek zijn naar een ander alternatief om fit te zijn. Dit initiatief is nog niet gepositioneerd als een optie in Paraguay, maar het wordt gebruikt in de Verenigde Staten, waar NFL-voetbalteams door deze innovatieve en meeslepende technologie complexe spelsituaties repliceren en reflexen trainen of hierop reageren. .

Zorg voor voldoende rust

Bij een gezonde levensstijl hoort goede rust. Het is essentieel om de energieën aan te vullen die nodig zijn om de dagelijkse gang van zaken aan te kunnen. Het wordt aanbevolen om deze vragen te beantwoorden om te weten of je voldoende rust hebt gehad:

 Hoe is je humeur? Slaap je meestal 7 tot 8 uur per dag? Heeft u symptomen van angst of depressie?

Slapen staat synoniem voor gezondheid en heeft een positief effect op het welzijn.

Geniet van vrije tijd

Vrije tijd en recreatie zijn net zo waardevol voor de gezondheid van mensen als gezonde eetgewoonten en lichaamsbeweging. In de oude beschavingen, zoals in die van Griekenland en het oude Rome, beschouwden ze het als een vorm van menselijke vervulling, aangezien de tijd was gewijd aan activiteiten die de geest en het intellect verrijkten.

Tegenwoordig is het gerelateerd aan activiteiten zoals televisie kijken, naar de radio luisteren, een boek lezen, buitenactiviteiten doen, culturele activiteiten en digitale vrijetijdsbesteding, waaronder activiteiten die draaien om computers en internet.

De beste manier om te profiteren van vrije tijd is door activiteiten te erkennen die de fysieke en mentale gezondheid ten goede komen. De mate van prestatie hangt af van elke persoon, hun ambities en hun besef van de voordelen die ze kunnen opleveren.

Vermijd overmatig gebruik van alcohol en tabak

Het is niets nieuws dat de consumptie van tabak of alcohol tot lichamelijke en geestelijke achteruitgang leidt. Volgens een onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie staat de consumptie van alcoholische dranken op de derde plaats van de belangrijkste risicofactoren voor een slechte gezondheid in de wereld. Op dezelfde manier zijn de schadelijke effecten en gevolgen van tabak voor de gezondheid bekend, omdat het verschillende organen van het lichaam aantast en bovendien rook andere mensen kan schaden.

Onderneem stappen om de geestelijke gezondheid te verbeteren

Als u goede gewoonten heeft, kunt u ook mentaal en emotioneel gezond zijn. Mensen met goede gewoonten zorgen meestal voor hun persoonlijke en professionele ontwikkeling en werken elke dag zodat hun leven het dichtst in de buurt komt van wat ze willen.

Met eenvoudige gedragsveranderingen en dagelijkse gewoonten kunt u grote voordelen behalen op het gebied van gezondheid en levensduur.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *