Tips om een gezonde levensstijl te leiden
April 8, 2020
7 sleutels om een gezonde levensstijl te leiden
April 8, 2020

De tien gewoonten van een gezonde levensstijl

Een gezonde levensstijl is die manier van leven waarin de persoon een harmonieus evenwicht handhaaft in zijn voedingsdieet, fysieke, intellectuele activiteit, openluchtrecreatie, rust, hygiëne en spirituele vrede.

De juiste en voortdurende beoefening van gezonde gewoonten komt onze gezondheid ten goede, voedt ons welzijn en verhoogt onze levensverwachting voor meerdere jaren, wat ons de mogelijkheid biedt om ongeveer 100 jaar te leven.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO): “Gezondheid is een toestand van maximaal fysiek, mentaal en sociaal welzijn, en niet alleen de afwezigheid van ziekte.” Gezondheid is niet alleen een kwestie van medicijnen, artsen en zieken, maar er spelen nog veel meer factoren een rol.

De gezondheid wordt voornamelijk gekenmerkt door twee bepalende factoren: de genetische factoren die we via de genetische erfenis ontvangen en enkele verworven en opeenvolgende bepalende factoren voor de beoefening van gezonde gewoonten: voeding, lichaamsbeweging, slaap, normen voor geestelijke gezondheid, enz.

De omgeving om ons heen beïnvloedt ook ons ​​welzijn. Op deze manier wordt uitgelegd dat milieu-, water-, voedsel- en bodemverontreiniging onze gezondheid ernstig schaadt. Erfelijke ziekten zijn bekend, zoals de zogenaamde zeldzame ziekten, en andere zijn gemengd, dat wil zeggen ziekten die genetische oorzaken combineren met omgevingsoorzaken zoals kanker, hartaandoeningen, enz.

10 gezonde gewoonten voor een gezond leven

Zorg voor een correct dieet dat het lichaam een ​​voedingsbalans biedt met voldoende besmetting van koolhydraten, vloeistoffen, eiwitten, mineralen en vitamines.

Continue beoefening van lichaamsbeweging en sport.

Zorg voor een gezond slaapritme.

Zorg voor voldoende hygiënische gewoonten.

Geniet van vrije tijd.

Train de geest.

Onderneem stappen om de geestelijke gezondheid te verbeteren, zoals het vermijden van stress, angst en depressie.

Goede seksuele gezondheid.

Voorkom huis-, werk- en verkeersongevallen zoveel mogelijk.

Vermijd overmatig gebruik van alcohol, drugs (heroïne, cocaïne, etc.), medicijnen en tabak die schadelijk zijn voor de gezondheid.

Deze veroorzaken afhankelijkheden die ons lichaam bedwelmen en ziekten veroorzaken, die in veel gevallen ernstig kunnen zijn. Het roken van sigaretten is de oorzaak van longkanker, myocardinfarct, hersentrombose, enz.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *