7 sleutels om een gezonde levensstijl te leiden
April 8, 2020
Een gezonde levensstijl kan de levensverwachting met 10 jaar verhogen
April 8, 2020

De 8 gouden regels om een gezonde levensstijl te leiden

Het hart is een spier die meer dan 100.000 keer per dag klopt. En dat zal het tot wel 42 miljoen keer doen tijdens het bestaan ​​van een persoon. Haar activiteit is onophoudelijk. Het is verantwoordelijk voor het pompen van bloed naar alle delen van het lichaam en het zuurstof de cellen. Alleen door ervoor te zorgen, zorgen we voor een goede gezondheid.

Hem in goede conditie houden is niet ingewikkeld. Met de juiste informatie kan ieder van ons vandaag beginnen met trainen om hart- en vaatziekten te voorkomen. Dit waren de eerste doodsoorzaken in Spanje in 2016 met 29,2% van het totaal volgens het National Institute of Statistics. En het is dat dit soort ziekten zich in de loop van de jaren in stilte ontwikkelen en pas hun symptomen vertonen als ze al in een vergevorderd stadium zijn.

In de maand van het hart stelt het Apoteca Natura-apotheeknetwerk iedereen die de gezondheid van het hart wil kennen, beschikbaar met een eenvoudige gratis vragenlijst. Het initiatief maakt deel uit van de National Cardiovascular Health Prevention Campaign, een voorbeeld op Europees niveau op het gebied van preventiekwesties dat in Spanje wordt uitgevoerd in samenwerking met SEMERGEN (Spanish Society of Primary Care Physicians) en SIMG, (Italian Society Algemene geneeskunde en eerstelijnszorg).

Met “wij zorgen voor je hart”, stelt Apoteca Natura een informatie- en educatieprogramma voor via een geïntegreerde strategie om mensen bewust te maken van cardiovasculair welzijn en preventie te bevorderen. Omdat het essentieel is dat we mogelijke risicofactoren identificeren. Een uitgebalanceerd dieet, lichaamsbeweging, voldoende uren per dag slapen en een laag stressniveau zijn essentiële gezonde gewoonten om deze pathologieën te voorkomen.

Een uitgebalanceerd en gevarieerd dieet volgen.

Beperk uw inname van ongezonde vetten, voedingsmiddelen met een hoog cholesterolgehalte, zout, natrium en toegevoegde suikers. Het dieet moet noten, groenten, fruit, wit vlees, blauwe vis, peulvruchten, vezels en veel vloeistof bevatten, zeer goed in overeenstemming met het mediterrane dieet. Voeg magere of halfvolle producten toe aan de winkelwagen vanwege het lagere vetgehalte. Vermijd alle bewerkte voedingsmiddelen en vervang ze door zelfgemaakte gerechten.

Oefening. Vaarwel sedentaire levensstijl, hallo actief leven. Volgens de Spaanse Hartstichting verhoogt vijf dagen per week minstens 30 minuten per dag in een snel tempo de levensverwachting en het cardiovasculaire risico met tot wel 11%. Fysiek actief zijn verbetert ook de stemming en vermindert stress.

Vermijd stress. Probeer je stressniveau te minimaliseren, wat vooral op het werk voorkomt. Overmatige stress leidt tot chronische vermoeidheid en kan een oorzaak zijn van hartaandoeningen. Het leven rustig aan doen, ontspannende activiteiten doen en positief denken is een goede gewoonte.

Verbeter de rust. Regelmatig 7 tot 8 uur per dag slapen vermindert stress en helpt ons lichaam te herstellen van dagelijkse activiteiten. Besteed aandacht aan de toestand van de matras en probeer van de slaapkamer een optimale rustomgeving te maken. Ga niet liggen terwijl u naar uw mobiel of televisie kijkt, want dit zijn stimuli die de slaap belemmeren. En het schakelt apparaten uit die elektromagnetische velden kunnen creëren, wat niet bevorderlijk is voor een goede nachtrust.

Controleer cholesterol. Het is de enige manier om ervoor te zorgen dat de bloedvaten niet blokkeren, wat een hartaanval of beroerte kan veroorzaken. Het mag niet hoger zijn dan 200 mg / dl. Naast dat ze gerelateerd zijn aan het soort voedsel dat we eten, zijn er mensen met een erfelijk gen waardoor ze te veel slechte cholesterol (LDL) produceren. Controleer het met tests en regelmatige controles, vooral als je een genetische achtergrond hebt.

Controleer de bloeddruk. Hoge bloeddruk is een zeer belangrijke risicofactor. Hypertensie zorgt ervoor dat het bloed met te veel kracht door de bloedvaten stroomt en dat heeft invloed op al onze organen.

Verminder de consumptie van alcohol en tabak. Vermijd alcohol- en tabaksgebruik om het risico op hart- en vaatziekten te verminderen. Roken beschadigt de bloedsomloop, verhoogt het risico op aneurysma’s en coronaire hartziekten en bevordert het verschijnen van bloedstolsels. De effecten zijn cumulatief. En wat alcohol betreft, het is giftig voor de hartspier, die volgens de Spaanse Hartstichting deze kan verzwakken en een ziekte kan veroorzaken die dilated cardiomyopathie wordt genoemd (het hart verwijdt en vermindert de kracht van “pompen”), wat symptomen veroorzaakt van hartfalen

Behoud een uitgebalanceerd gewicht. Obesitas of overgewicht is een risico op hypertensie, cholesterolproblemen en diabetes. Het is ook een onafhankelijke risicofactor, waardoor we meer stemmen krijgen voor het hebben van een cardiovasculair probleem. Anderzijds houdt gewicht direct verband met hartproblemen, chronische vermoeidheid en andere ziekten. Het is het beste om de kilo’s op een evenwichtige manier onder controle te houden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *