De 8 gouden regels om een gezonde levensstijl te leiden
April 8, 2020
Ontdek het belang van een gezond leven
April 8, 2020

Een gezonde levensstijl kan de levensverwachting met 10 jaar verhogen

Door zeven gewoonten te veranderen, kunnen we onze gezondheid beter beschermen door ziekten te vermijden en te helpen overwinnen.

Steeds meer studies wijzen op levensstijl als de beste manier om ziekten te voorkomen en te verslaan. Recent werk onder leiding van Frank Hu van de Harvard School of Public Health en gepubliceerd in BMJ suggereert dat 50-jarige Amerikaanse vrouwen die gezonde gewoonten volgen 10 jaar meer levensverwachting hebben dan degenen die dat niet doen.

Volgens Ramon Gomis, endocrinoloog en directeur van de Health Sciences Studies van de UOC, zijn 8 van de 10 toekomstige ziekten zelfs gerelateerd aan levensstijl. Volgens Dr. Gomis is ziektepreventie door het aannemen van gezonde gewoonten de komende jaren een van de belangrijkste trends in de geneeskunde.

‘De gezonde levensstijl moet van kinds af aan worden gepromoot en van school worden gepromoot’, zegt dr. Gomis. Maar wat zijn de gewoonten die het verschil maken voor onze gezondheid? Dr. Gomis benadrukt deze zeven aspecten.

Voeding. “Het verwerven van goede voedingsgewoonten bestaat uit het eten van een deel van het voedsel dat ons in staat stelt ons goed te ontwikkelen en ziekten zoals hart- en vaatziekten, obesitas en diabetes te voorkomen”, zegt professor Gomis. Ziekten van de bloedsomloop zijn momenteel de belangrijkste doodsoorzaak in Spanje (veroorzaakt 28,3% van de sterfgevallen), gevolgd door tumoren. In die zin zou het volgen van gezonde gewoonten het ook mogelijk maken om de helft van de maagkankers en 37% van de darmkankers te vermijden.

Lichamelijke activiteit. ”Op dit moment duurt het een te zittend leven en het is van fundamenteel belang deze gewoonte aan te passen”, meent Ramon Gomis. Lichaamsbeweging helpt niet alleen hart- en vaatziekten te voorkomen, maar genereert ook resistentie tegen de ziekte van Alzheimer, aldus de neurowetenschapper van de UOC Health Sciences Studies Diego Redolar.

De afname van gifstoffen. ‘Er is veel vooruitgang geboekt in de strijd tegen tabak, maar er is nog veel werk aan de winkel’, zegt Ramon Gomis. Aan de andere kant “is het belangrijk om alcoholgebruik te verminderen, vooral onder jongeren, en om drugs te vermijden”. Houd in gedachten dat “het brein van de adolescent kwetsbaarder is voor de verslavende effecten van alcohol en andere drugs tijdens de neurologische ontwikkelingsperiode ”, legt Marina Bosque, hoogleraar gezondheidswetenschappen aan het UOC en coördinator van de werkgroep alcohol van de Spaanse vereniging voor epidemiologie uit. Bovendien, zoals Gomis zich herinnert, vormen giftige stoffen twee soorten gezondheidsrisico’s, omdat ze naast de effecten op ons lichaam verkeersongevallen veroorzaken

Stress. “Je moet het proberen te vermijden, omdat stress veel problemen veroorzaakt die verband houden met depressie, angst, maar ook met cardiovasculaire en endocriene ziekten”, legt Ramon Gomis uit. UOC-hoogleraar neurowetenschappen Diego Redolar wijst erop dat het ook kan leiden tot groeiproblemen en auto-immuunziekten, het slaapritme. ‘We hebben het mis als we denken dat we geen slaap nodig hebben. Ook bij kinderen zijn gewoontes erg belangrijk, en het is geen goed idee dat ze in het weekend veel later gaan slapen dan normaal ”, zegt professor Gomis. ‘Gewoonten kunnen ontspannen zijn, maar alleen tot op zekere hoogte’, legt hij uit. En hij voegt eraan toe: “we moeten leren slapen”, herinnert hij zich de woorden van de arts die gespecialiseerd is in slaapgeneeskunde Eduard Estivill, die aan het UOC het seminar “Slaap als bron van gezond leven” geeft.

Het ritme van de droom. ‘We hebben het mis als we denken dat we geen slaap nodig hebben. Ook bij kinderen zijn gewoontes erg belangrijk, en het is geen goed idee dat ze in het weekend veel later gaan slapen dan normaal ”, zegt professor Gomis. ‘Gewoonten kunnen ontspannen zijn, maar alleen tot op zekere hoogte’, legt hij uit. En hij voegt eraan toe: “we moeten leren slapen”, herinnert hij zich de woorden van de arts die gespecialiseerd is in slaapgeneeskunde Eduard Estivill, die aan het UOC het seminar “Slaap als bron van gezond leven” geeft.

Vaccinatie. “Vaccins hebben een zeer belangrijke impact gehad op het verbeteren van de gezondheid en we kunnen ons niet neerleggen bij de gewoonte van vaccinatie”, meent Ramón Gomis. “Situaties zoals de uitbraak van mazelen in Oekraïne vorig jaar, met meer dan 30.000 mensen in Europa, moeten worden vermeden”, zegt hij. Bovendien, volgens de expert, “helpen nieuwere vaccins zoals papillomavaccins de gevallen van baarmoederhalskanker aanzienlijk te verminderen.” De geneeskunde zal in dit opzicht vooruitgang blijven boeken, aangezien “nanovaccins worden ontwikkeld die belangrijk kunnen zijn voor neurodegeneratieve, metabole ziekten en voor de behandeling van kanker via het immuunsysteem”, legt Gomis uit.

De gezondheid van de planeet. Het zorgen voor de balans van ecosystemen is essentieel om onze gezondheid te beschermen, zoals blijkt uit studies op het opkomende gebied van de gezondheid van de planeet. In die zin bevestigt Gomis dat “kankergevallen omhoog zullen schieten als het milieu vervuild is” en in dit interview legt hij uit waarom ons gebruik van energie, water of afvalverwerking een impact heeft op ons welzijn fysiek. ‘Het is essentieel dat we leren om voor de planeet te zorgen om onze gezondheid te verbeteren, en dat we deze gewoonten van jongs af aan op school leren’, besluit hij.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *